بادمجان عضوی از کلاد و چالش برانگیز از نظر طبقه بندی

بادمجان لامپی ها سبزیجات تولید کننده توت هستند و متعلق به خانواده بزرگ Solanaceae (خانواده شب بو) هستند که شامل حدود 3000 گونه پراکنده در حدود 90 جنس است (Vorontsova و Knapp، 2012).

از بین این Solanum L بزرگترین است، با حدود 1500 گونه (Frodin، 2004) از جمله محصولات مهم جهانی مانند سیب زمینی (Solanum tuberosum L.) و گوجه فرنگی (Solanum lycopersicum L.)، و همچنین بسیاری از محصولات جزئی دیگر، اکثر گونه‌های جنس Solanum دارای تعداد کروموزوم پایه 12 = n هستند (Chiarini و همکاران، 2010).

جنس بادمجان سفید مینیاتوری بسیار متنوع است و می توان آن را به 13 دسته تقسیم کرد، که در آن بادمجان عضوی از کلاد Leptostemonum بزرگ و چالش برانگیز از نظر طبقه بندی است (زیرجنس Leptostemonum Bitter؛ Knapp و همکاران، 2013)، که معمولا به عنوان “Solanum خاردار” شناخته می شود.

گروه به دلیل وجود خارهای اپیدرمی تیز بر روی ساقه و برگ (Vorontsova et al., 2013)، زیرجنس Leptostemonum شامل حدود 450 گونه شناخته شده در حال حاضر در سراسر جهان توزیع شده است (Knapp et al., 2013)، که بسیاری از آنها در دنیای جدید منشأ گرفته اند (Vorontsova و Knapp، 2012).

هر سه گونه بادمجان شمال کشت شده منشأ دنیای قدیم دارند، دنیای قدیم (آفریقا و اوراسیا) و استرالیا، خانه بیش از 300 گونه سولانوم هستند (لوین و همکاران، 2006؛ ورونتسوا و کنپ، 2016).

Solanum melongena و S. macrocarpon معمولاً در بخش Melongena Dunal گنجانده می شوند (لستر و داونای، 2003؛ لستر و همکاران، 2011)، در حالی که S. aethiopicum به بخش Oliganthes (Dunal) Bitter اختصاص داده می شود (لستر، 1986).

در بخش بعدی وضعیت فعلی منابع ژنتیکی بادمجان لامپی گلخانه ای از جمله گونه‌های کشت شده و شناخته‌شده‌ترین خویشاوندان وحشی آن‌ها را با استفاده از اطلاعات جمع‌آوری‌شده از پایگاه‌های داده‌های تنوع زیستی، هرباریوم و بانک ژن بررسی می‌کنیم.

  • منابع:
    1. World Vegetable Center Eggplant Collection
  • تبلیغات: 
    1. مردی میلیاردر که تمامی دارایی خود را از دست داد!!
    2. ساخت شیر آبی که از ضایعات تلفن همراه تولید شده است
    3. تیراندازی پسر بچه سه ساله از زیر پتو
    4. پزشکی که با استفاده از تجهیزات دندان پزشکی توانست ازدواج کند