استفاده از کلسیم کربنات و جلوگیری از سنگ کلیه

این ماده در طبیعت بسیار فراوان است و به عنوان جزء اصلی در تمام نقاط جهان سنگ تشکیل می دهد و جزء اصلی پوسته و اسکلت بسیاری از موجودات (مانند نرم تنان، مرجان ها) یا پوسته تخم مرغ است.

علت اصلی سختی آب است. در پزشکی معمولاً به عنوان کلسیم کربنات به عنوان یک عامل ضد اسید و جاذب استفاده می شود. این ماده در تولید شیشه و سیمان، در میان سایر محصولات ضروری است.

مانند بی کربنات سدیم، در حضور هر اسیدی، دی اکسید کربن را با جوشاندن آزاد می کند.این جزء اصلی کانی هایی مانند کلسیت یا آراگونیت و سنگ های کربناته مانند سنگ آهک و انواع آن (تراورتن، گچ، کارنیولا) یا مرمر، ناشی از دگرگونی سنگ آهک است.

همچنین جزء اصلی ترکیب ساختارهای رسوبی با منشاء آلی مانند توف های آهکی، غارک ها، استروماتولیت ها، انکولیت ها و غیره است.

کاربرد اصلی کربنات کلسیم در صنعت ساختمان است، چه به عنوان مصالح ساختمانی، چه به عنوان سنگدانه برای راهسازی، به عنوان ماده تشکیل دهنده سیمان و یا به عنوان ماده اولیه برای تهیه آهک سازندگان از طریق تهیه آن.

احتراق در یک کوره با این حال، به دلیل هوازدگی ناشی از باران اسیدی، کربنات کلسیم (به شکل سنگ آهک) دیگر به تنهایی برای اهداف ساختمانی استفاده نمی شود، بلکه تنها به عنوان ماده اولیه برای مصالح ساختمانی استفاده می شود.

کربنات کلسیم همچنین در تصفیه آهن از سنگ آهن در کوره بلند استفاده می شود. کربنات در محل کلسینه می شود تا اکسید کلسیم تولید کند که سرباره ای با ناخالصی های مختلف تشکیل می دهد و از آهن خالص شده جدا می شود.

در صنعت نفت، کربنات کلسیم به عنوان یک پل سازند و عامل آب بندی کیک فیلتر به سیالات حفاری اضافه می شود. همچنین یک ماده وزنی است که چگالی سیالات حفاری را برای کنترل فشار پایین چاله افزایش می دهد.

کربنات کلسیم به عنوان اصلاح کننده PH به استخرها اضافه می شود تا خاصیت قلیایی را حفظ کرده و خواص اسیدی عامل ضدعفونی کننده را جبران کند.